نگاهی به روزنامه خلیج تایمز

اتحادیه عرب پس از 11 سال غیبت، سوریه را دوباره پذیرفت



نویسنده: عدنان نگاری
 (تصمیم به اتفاق آرا وزرای خارجه این گروه اعلام کرد که هیئت‌های دولتی جمهوری عربی سوریه شرکت خود را در نشست‌های اتحادیه عرب از سر خواهند گرفت.) 
 
اتحادیه عرب روز یکشنبه از بازگشت دولت سوریه استقبال کرد و به تعلیق بیش از یک دهه ای پایان داد و بازگشت بشار اسد، رئیس جمهور بشار اسد را پس از سال ها انزوا به کشورهای عربی تضمین کرد. در نوامبر 2011، این نهاد دمشق را به دلیل سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز که در اوایل همان سال آغاز شد و به درگیری منجر شد که بیش از 500 هزار کشته برجای گذاشت، میلیون‌ها نفر را آواره کرد و به زیرساخت‌ها و صنعت کشور آسیب رساند، معلق کرد. در حالی که خطوط مقدم عمدتاً آرام شده‌اند، بخش‌های زیادی از شمال کشور خارج از کنترل دولت باقی مانده‌اند و هنوز هیچ راه‌حل سیاسی برای درگیری 12 ساله حاصل نشده است.
 وزرای خارجه این گروه اعلام کردند که هیئت‌های دولتی جمهوری عربی سوریه از روز یکشنبه شرکت خود را در نشست‌های اتحادیه عرب از سر خواهند گرفت. اسد از زمان آغاز جنگ از نظر سیاسی منزوی شده است، اما هفته های اخیر شاهد انبوهی از فعالیت های دیپلماتیک قبل از نشست اتحادیه عرب در عربستان سعودی در 19 مه بوده است. وزرا در بیانیه ای بر تمایل خود به ایفای نقش پیشرو عربی در تلاش برای حل بحران سوریه تاکید کردند. آنها با تشکیل یک کمیته وزیری برای ادامه گفتگوی مستقیم با دولت سوریه به منظور دستیابی به یک راه حل جامع» موافقت کردند. احمد ابوالغیط، رئیس اتحادیه عرب 22 عضوی، گفت که این تصمیم برای اولین بار در سال‌ها، طرف عربی را با دولت سوریه در ارتباط قرار می‌دهد تا همه جوانب مشکل را بررسی کند. او افزود که بازگشت سوریه به بدنه «آغاز... نه پایان مسئله» است، و خاطرنشان کرد که تصمیم گیری در مورد از سرگیری روابط با دمشق به تک تک کشورها بستگی دارد. 
پس از اعلام این خبر، وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای که خبرگزاری دولتی سانا منتشر کرد، بر اهمیت «همکاری اعراب» تاکید کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: «مرحله بعدی مستلزم رویکرد مؤثر و سازنده اعراب بر اساس گفتگو، احترام متقابل و منافع مشترک اعراب است». آخرین اجلاس اتحادیه عرب که اسد در آن شرکت کرد در سال 2010 بود، در حالی که مخالفان در اجلاس سران گروه پان عرب در دوحه در سال 2013 شرکت کردند که واکنش خشمگین دمشق را برانگیخت.
 ابوالغیط در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اسد برای شرکت در اجلاس اواخر این ماه پس از دعوت عربستان سعودی میزبان استقبال می کند. پایتخت‌های منطقه‌ای به تدریج نسبت به اسد گرم می‌شوند، زیرا او سرسختانه قدرت را حفظ کرده و سرزمین‌هایی را که قبلاً در درگیری‌ها از دست داده بود با حمایت مهم ایران و روسیه پس گرفته است.
امارات متحده عربی که در اواخر سال 2018 روابط خود را دوباره برقرار کرد، رهبری اتهامات اخیر برای ادغام مجدد دمشق به گروه عرب را بر عهده داشته است.
 زمین لرزه 6 فوریه که در ترکیه و سوریه ویرانی به بار آورد، جرقه تماس اعراب با دولت اسد شد، در حالی که فعالیت دیپلماتیک منطقه ای تشدید شده از زمان تصمیم رقبای عربستان سعودی و ایران در ماه مارس برای از سرگیری روابط در توافق با میانجیگری چین در جریان است.
 فابریس بالانش، تحلیلگر، گفت: «انزوای منطقه‌ای سوریه رسما شکسته شده است» و تصمیم روز یکشنبه را «پیروزی دیپلماتیک» برای اسد خواند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «زلزله بهترین فرصت برای نزدیک‌تر شدن بدون از دست دادن چهره است.»
 
 
 
سازمان خیریه قطر داستان های «نویسندگان آینده-6» را قضاوت می کند
نگاهی به روزنامه گلف تایمز
هیئت داوران ششمین دوره برنامه «نویسندگان آینده» موسسه خیریه قطر مصاحبه حضوری با دانش آموزان دختر و پسر شرکت کننده در مسابقه را به پایان رساندند. برندگان در مراسم اختتامیه در 23 می تجلیل خواهند شد. 
هیئت داوران متشکل از کارشناسان و متخصصان وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی (MOEHE)، مجمع نویسندگان قطر، اساتید دانشگاه قطر (QU)، نویسندگان کودک و علاقه مندان به آموزش و ادبیات کودک بودند.
 آثار بر اساس معیارهایی مانند ایده خلاقانه داستان، رویدادها، طرح داستان، شخصیت ها، زبان و سبک نگارش ارزیابی شدند. احمد عبدالرحمن المفتاح، عضو هیئت داوران، نویسنده، گفت که پس از ارزیابی آثار مکتوب شرکت کنندگان، با نویسندگان مصاحبه می شود. 
سیتا الاثبه سرپرست گروه QU زبان عربی گفت که مصاحبه حضوری با شرکت کنندگان به داوران درک عمیق تری از نویسندگان و روند تفکر آنها می دهد.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها